Insändare om kollektivtrafik och trängelskatt

För ett tag sen svarade vi i NA på kommunalrådet Björn Sundin (S) utspel om att införa trängselskatt här i Örebro.

Här kan ni läsa insändaren i sin helhet:

Gratis buss medicin mot trängsel

Kommunalrådet Björn Sundin öppnar i NA 23 oktober upp för trängselskatt för biltrafik i Örebro. Anledningen sägs vara att motverka en trafikstockning under vissa tider, något som dock inte stämmer överens med erfarenheten från trängelskatt i Stockholm och Göteborg. Trängselskatten har haft en marginell effekt på valet av transportmedel.

Viktigare är då den klassmässiga aspekten på frågan. Innan riksdagen 2004 beslöt tillåta möjligheten att bekosta svensk infrastruktur med särskilda skatter på bilisterna betalade vi alla solidariskt via statskassan, som till stor del kommer från inkomstbeskattning, där tanken är att den som tjänar mer också betalar mer. Men med trängselskatten som finansieringsmodell tar man stora kliv från detta och öppnar upp för något helt annat.

Med avgifter som är lika stora i kronor och ören för alla, oavsett inkomst, blir också resultatet att den som är rik kan rycka på axlarna, stoppa näsan i vädret och blåsa förbi i sin Lexus eller Range Rover, medan vi vanliga arbetare i våra Volvo 850 eller VW Golf, och som kanske redan lever på marginalen får det ännu svårare att få vardagen och ekonomin att gå runt.

Många arbetare, även i Örebro, behöver bil för att kunna ta sej till jobbet. I Stockholm och Göteborg likaså, och där måste vi betala en skatt på bortåt 2000 kronor i månaden. En skatt vars huvudsyfte inte är att rädda miljön utan att finansiera infrastruktur.

Det är denna tydliga klassfråga de före detta arbetarpartierna i Sverige inte ser. Deras företrädare lever nämligen inte under samma förhållanden som oss arbetare.

Än värre, ett accepterande av denna finansieringsmodell av vår infrastruktur, riskerar att i förlängningen leda till att vi inte har ett gemensamt finansierat vägnät, tillgängligt för alla, utan ett system där vägarna betalas av de som använder dem. I andra länder, där liberalisering och avreglering av infrastruktur nått längre än här, finns system med privat drivna vägsträckor där man betalar avgifter eller tecknar abonnemang för att få köra.

Mot denna utveckling säger Kommunistiska Partiet bestämt nej. Vi försvarar modellen där statskassan finansierar infrastrukturen. Istället lyfter vi fram två åtgärder för att minska biltrafiken i innerstaden:

Örebroarna har redan, i tiotusen, skrivit under en namninsamlingslista med krav på folkomröstning om gratis kollektivtrafik. Björn Sundin har i egen hög person avfärdat namninsamlingen med hänvisning till teknikaliteter. Kommunisterna kräver: verkställ folkomröstningen – gör som exempelvis Hallsta- och Surahammar; inför nolltaxa i kollektivtrafiken!

Om Kommunistiska Partiet tar sig över gränsen och tar plats i kommunfullmäktige 2018 ska vi undersöka frågan om ett kommunalt spårvagnsnät som till sin början sträcker sig från Lundby till Norra Bro.

Filip Astvald, lagerarbetare, Tybble

Magnus Hedman, färdtjänstchaufför, Norrby

Stefan Stensvik, hemtjänstarbetare, Västhaga

Länk till NA: Gratis buss medicin mot trängsel

Comments are closed.